Sabtu, 5 Mei 2012

MENTERNAK KETAM BERKULIT LEMBUT

image
inilah cangkerang ketam selepas proses bersalin kulit. Pengguna tidak perlu lagi membuang kulit ketam kerana ia lembut dan boleh dimakan.
image KUANTAN - Ketam, sinonim dengan cangkerang yang kulitnya keras. Berikutan itu ada di antara kita yang tidak gemar memakan ketam.
Jika tersilap langkah, sudah pasti akan tertelan kulitnya dan boleh menyebabkan kecederaan pada tekak.
Namun seorang usahawan di Seberang Balok di sini telah menternak ketam berkulit lembut dan memasarkan ke pasaran domestik.
Penternak ketam tersebut, Dr. Syed Badaruddin Syed Ali berkata, beliau telah membuat kajian mengenai kulit (cangkerang) lembut ketam itu sejak 2007 secara sendirian.
"Ketam tanpa cangkerang ini agak asing di Malaysia. Tetapi di Thailand dan Vietnam, ia menjadi hidangan popular di restoran-restoran dan diternak secara tradisional.
"Teknik pembiakan dan penjagaan ketam itu dipelajari daripada kaedah tradisional. Hasil daripada itu, saya gabungkan dengan kaedah moden untuk meningkatkan kecekapan penjagaan kualiti air dan daya pengeluaran.
"Dalam tempoh tiga tahun melakukan pembangunan dan penyelidikan (R&D) itu juga, saya banyak belajar membangunkan sistem kitaran air dan penyesuaian kadar tahap pH air dengan ketam-ketam yang kebiasaannya hidup dalam air payau masin," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.
Katanya, ketam dari spesies scylla olivacea (ketam nipah) dan scylla serrata (ketam laut) yang tidak mempunyai kulit keras tersebut melalui proses bersalin cangkerang sebelum dikumpul untuk dipasarkan.
"Ramai tidak tahu bahawa ketam juga melalui proses bersalin kulit cangkerang. Ketam yang dipasarkan Ternak Unggul Sdn. Bhd., itu dikumpulkan selepas proses tersebut selesai.
"Ia merupakan projek pertama seumpama di Malaysia yang memasarkan ketam tanpa cangkerang," kata beliau semasa ditemui di pusat ternakan ketam seluas lapan hektar yang diusahakannya di sini.
Tambah beliau lagi, ketam itu sangat unit kerana tidak mempunyai kulit yang keras malah boleh dimakan keseluruhan isinya tanpa membuang kulit.
Mengulas lanjut mengenai sistem kitaran air itu, beliau berkata, air segar dipam menggunakan mesin pengepam bagi memastikan oksigen berada pada tahap optimum bagi membolehkan ketam terus hidup.
Ujar beliau, proses menternak juga dilakukan secara tradisional namun sedikit berbeza kerana ketam-ketam itu diternak dalam gelung perigi bagi memperlahankan proses kulitnya mengeras semula selepas bersalin kulit.
"Kalau mengikut kaedah tradisional, ketam diternak di dalam kolam air payau yang digali supaya sesuai dengan habitat asal. Namun, ia berbeza dalam kolam konkrit dan air tawar.
"Teknik menternak di dalam gelung perigi juga menjadi faktor ketam-ketam itu tidak dapat menyesuaikan diri dengan habitat asal dalam air masin dan payau," katanya.
Jelasnya, bagaimanapun, proses cangkerang mengeras semula selepas bersalin kulit menjadi perlahan ketika ketam-ketam itu berada dalam air tawar," jelasnya.
Dr. Syed Badaruddin Syed Ali menunjukkan antara peralatan yang digunakan untuk proses ketam berkulit lembut. - utusan/Rushdi Salleh
--------------------------------------------------------------------------------
Menurutnya, kebiasaannya, cangkerang akan mengeras semula dalam tempoh 12 jam jika berada dalam air masin tetapi proses itu menjadi perlahan dan mengambil masa sehingga tiga hari jika berada dalam air tawar.
Katanya, ketam-ketam tersebut juga memerlukan penjagaan rapi dalam memastikan proses bersalin kulit berjalan dengan sempurna dan ia lebih sensitif dalam persekitaran air berbanding ikan.
Jelas Syed Badaruddin, 10 ekor ketam yang diternak dalam 1,000 gelung perigi, hanya lima akan terus hidup sebelum bersalin cangkerang kerana hidup dalam persekitaran air tawar.
"Penjagaan lebih rapi juga diperlukan ketika ketam-ketam ini melalui proses bersalin cangkerang yang biasanya antara pukul 11 malam hingga 3 pagi.
"Bagi menjamin ketam-ketam itu tidak mati ketika sebelum, semasa dan selepas proses bersalin cangkerang, para pekerja diperlukan untuk memantau pada waktu tengah malam hingga awal pagi secara lebih teliti.
"Selepas bersalin kulit, ketam-ketam juga perlu diasingkan daripada cangkerang keras yang sudah terpisah daripada badannya bagi menjaga kualiti air supaya terus hidup sebelum dikutip untuk dijual," katanya yang kini memasarkan satu tan ketam tersebut setiap bulan.
Katanya, ketam-ketam tersebut dijual RM25 setiap kilogram kepada pengusaha restoran makanan Cina, Jepun dan Korea sekitar Kuala Lumpur.
"Ketam-ketam ini digemari kerana tidak perlu mengupas cangkerang sebelum dimakan dan boleh dinikmati keseluruhan isinya kerana perutnya bersih.
"Ia juga boleh dinikmati dengan pelbagai jenis resipi seperti ketam bercangkerang yang biasa," jelas beliau.
Jelasnya, beliau kini cuba meneroka pasaran antarabangsa memandangkan ketam bercangkerang lembut semakin popular di kalangan penggemar makanan laut.
"Bagi mencapai objektif itu, skala pengeluaran harus diperbesar dan memerlukan kos lebih tinggi. Kecekapan lebih berkesan juga diperlukan untuk memaksimumkan hasil pengeluaran disebabkan kos yang tinggi.
"Tahun hadapan, kita sedang cuba untuk mendapat taraf inkubator membenih ketam di Bachok dan Pekan. Objektif untuk memasarkan ketam ini dalam pasaran antarabangsa sedang giat diusahakan," katanya.
Selain itu, Ternak Unggul Sdn. Bhd. juga terlibat dalam Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) di Serdang, Selangor baru-baru ini sebagai usaha mempopularkan ketam berkulit lembut ini di kalangan rakyat Malaysia.
Sumber:utusan malaysia


Tiada ulasan:

Catat Ulasan